Στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, μετά από πρόταση της εκπαιδευτικού μουσικής κας Μαρίας Πατιώ, το μάθημα της μουσικής λειτουργεί ως εργαστηριακό για 15 συνεχή έτη, από το σχολικό έτος 2007-2008 έως και το 2021-2022:

  • Από το σχολικό έτος 2007-2008 έως και το 2010-2011 λειτουργούσαν διασπώμενα τμήματα της Μουσικής με τα Εικαστικά, με απόφαση του Διευθυντή του Σχολείου και την σύμφωνη γνώμη της Δ.Δ.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης
  • Από το σχολικό έτος 2011-2012 έως και το 2020-2021 λειτουργούσαν διασπώμενα τμήματα της Μουσικής με τα Εικαστικά, με απόφαση του ΕΠ.Ε.Σ. και έγκριση της Δ.Ε.Π.Π.Σ.
  • Κατά το σχολικό έτος 2021-2022 λειτούργησαν διασπώμενα τμήματα της Μουσικής με την Φυσική (α’ Γυμνασίου) και της Μουσικής με την Χημεία (β’ και γ’ Γυμνασίου), με απόφαση του ΕΠ.Ε.Σ. και έγκριση της Δ.Ε.Π.Π.Σ.

Το καλοκαίρι του 2008, με πρόταση και πρωτοβουλία της εκπαιδευτικού κας Μαρίας Πατιώ, η αίθουσα Μουσικής ανακαινίστηκε με τη συνδρομή του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του Π.Σ.Π.Θ., και εξοπλίστηκε με πολλά καινούργια μουσικά όργανα, στερεοφωνικό συγκρότημα και βιντεοπροβολέα, έτσι ώστε να πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Η μελέτη για την ηχομόνωση της αίθουσας έγινε από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Α.Π.Θ. το καλοκαίρι του 2008. Χάρη στην ηχομόνωση, η αίθουσα Μουσικής έχει αποκτήσει και δυνατότητες studio ηχογραφήσεων.

Σε αυτό το ειδικών προδιαγραφών κατάλληλα εξοπλισμένο Εργαστήριο Μουσικής, διεξάγονται:

  • τα μαθήματα μουσικής του Γυμνασίου & Λυκείου του Σχολείου
  • οι πρόβες του μαθητικού Ομίλου Ορχήστρας & Φωνητικής Γυμνασίου-Λυκείου, ο οποίος λειτουργεί για 11 συνεχή έτη, από το σχολικό έτος 2011-2012 έως και το 2021-2022
  • οι πρόβες των μουσικών συνόλων των τάξεων του Γυμνασίου και Λυκείου για τις επετειακές γιορτές
  • οι πρόβες των μουσικών συνόλων των τάξεων του Δημοτικού για τις επετειακές γιορτές
  • τα μαθήματα μουσικής του Δημοτικού
  • οι πρόβες του μαθητικού Ομίλου Μουσικής του Δημοτικού
  • οι ηχογραφήσεις των μουσικών συνόλων του Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου του Π.Σ.Π.Θ.
  • προβολές συναυλιών/μουσικών παραστάσεων
  • Ημερίδες Μουσικής και επιμορφωτικά μαθήματα
  • συναυλίες μικρής χωρητικότητας.

Το Εργαστήριο Μουσικής του Π.Σ.Π.Θ. φιλοξενεί πλήθος μουσικών οργάνων που αποτυπώνουν την μακροχρόνια πορεία του Σχολείου μας.

Μαρία Πατιώ

Εκπαιδευτικός Μουσικής Π.Σ.Π.Θ.

Κατά την Πιλοτική Επιμόρφωση του Ι.Ε.Π. για τους Εκπαιδευτικούς Μουσικής Π.Σ & Π.Π.Σ.   στα Νέα Προγράμματα Σπουδών (Δεκέμβριος 2021-Ιανουάριος 2022), το Εργαστήριο Μουσικής του Π.Σ.Π.Θ. καθώς και ο εργαστηριακός χαρακτήρας του μαθήματος της  Μουσικής, παρουσιάστηκαν ως υποδειγματικά:







Προδιαγραφές και Εξοπλισμός του Εργαστηρίου Μουσικής Π.Σ.Π.Θ.

  • ηχομονωμένη αίθουσα 70 τ.μ. (μελέτη του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Α.Π.Θ., 2008)
  • laminate δάπεδο (μελέτη του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Α.Π.Θ., 2008)
  • 1 πίνακας με πεντάγραμμα
  • 1 πίνακας χωρίς πεντάγραμμα
  • 1 όρθιο πιάνο W.HOFFMANN (δεκαετίας 1960)
  • 1 όρθιο πιάνο W.HOFFMANN (δωρεά κ. Ιωάννη Τζαμουράνη, 2018)
  • 1 keyboard YAMAHA E213 (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2008)
  • 1 keyboard YAMAHA F51
  • 1 keyboard YAMAHA E333 (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2013)
  • 1 keyboard LP 4920 (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2012)
  • 1 keyboard GEM gk340
  • 1 αρμόνιο BRIO 49P
  • 1 αρμόνιο HOHNER ORGANETTA el luxe 49p
  • 1 κιθάρα Melody mod.470
  • 1 κιθάρα RIVERTONE LC-14 3/4NAT (δωρεά οικογένειας Δερουκάκη, 2016)
  • 1 κιθάρα Domingo Ortega D-3 2001 (δωρεά οικογένειας Δερουκάκη, 2018)
  • 1 κιθάρα Discovery-model DBT34–για δεξιόχειρες (δωρεά οικογένειας Καλλιοντζή, 2022)
  • 1 κιθάρα Discovery-model DBT34––για αριστερόχειρες (δωρεά οικογένειας Καλλιοντζή, 2022)
  • 2 ποντιακές λύρες (επισκευή-αποκατάσταση: Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2013)
  • 1 κρητική λύρα (επισκευή-αποκατάσταση: Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2013)
  • 1 λαούτο (επισκευή-αποκατάσταση: Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2013)
  • 25 φλογέρες Yamaha
  • 1 μελόντικα (δωρεά οικογένειας Δερουκάκη, 2016)
  • 2 ξυλόφωνα soprano STUDIO 49 (παλαιά)
  • 2 ξυλόφωνα alto STUDIO (παλαιά)
  • 2 ξυλόφωνα soprano STUDIO 49 (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2008)
  • 2 ξυλόφωνα alto STUDIO 49 (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2008)
  • 1 ξυλόφωνο basso STUDIO 49 (παλαιό)
  • 1 μεταλλόφωνο alto STUDIO 49 (παλαιό)
  • 1 μεταλλόφωνο alto STUDIO 49 (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2008)
  • 1 drum set Aria
  • 1 μουσική κουρτίνα (Σύλλογος Γ&Κ Π.Σ.Π.Θ. 2008)
  • 2 set bongos
  • 3 τύμπανα χειρός
  • 4 ντέφια
  • 2 ζεύγη Maracas
  • 1 ζεύγος Καστανιέτες
  • 1 ζεύγος Κλάβες
  • 9 Τρίγωνα
  • 2 Guiro
  • 2 Κουδουνάκια
  • 1 Woodblock
  • 30 αναλόγια μελέτης
  • 2 αναλόγια ορχήστρας
  • Η/Υ με software (επεξεργασίας παρτιτούρας, sequencers, audio editors, office)
  • Ηχεία
  • Ηχοσύστημα
  • Projector
  • οθόνη προβολής
  • 2 πυκνωτικά μικρόφωνα & 2 βάσεις (δωρεά κ. Δημητρίου Ιωάννου, 2018)
  • 1 προθήκη έκθεσης μουσικών οργάνων (δεκαετίας 1960)
  • 1 βιβλιοθήκη βιβλίων μουσικής δεκαετίας 1950 (δωρεά κ. Ιωάννη Σωτηρόπουλου, 2021)
  • Πλούσια δισκοθήκη (CDs, Δίσκοι βινυλίου, Κασέτες ήχου)
  • 1 γραφείο/έδρα δεκαετίας 1950 (δωρεά κ. Ιωάννη Σωτηρόπουλου, 2021)
  • 1 ξύλινη ντουλάπα (δεκαετίας 1960)
  • 1 πολυθρόνα γραφείου (δωρεά κ. Μαρίας Πατιώ, 2021)
  • 54 κορνίζες που φιλοξενούν τις αφίσες πολυποίκιλων εκδηλώσεων & βραβείων μουσικής

Στόχοι-Διδακτικοί άξονες  του μαθήματος Μουσικής Γενικής Παιδείας στο Π.Σ.Π.Θ.

Στόχοι του Μαθήματος της Μουσικής στη Γενική Εκπαίδευση είναι η γνώση και η αντίληψη των βασικών δομικών στοιχείων και εννοιών της Μουσικής, η απόκτηση μουσικών δεξιοτήτων, η προσωπική έκφραση μέσα από τη μουσική πράξη και η γνωριμία με διαφορετικούς πολιτισμούς. Κάθε μάθημα μουσικής συνδέεται με μια μεγάλη ποικιλία ομαδοσυνεργατικών δραστηριοτήτων όπως τραγούδι, ενεργητική ακρόαση, εκτέλεση μουσικών οργάνων, ενορχήστρωση, σύνθεση.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τους άξονες ακρόαση-ανάλυση, μουσικολογία αισθητική, εκτέλεση-μουσική πρακτική, σύνθεση-δημιουργία και μουσική τεχνολογία.

Πιο συγκεκριμένα:

Ø  Ακρόαση-Μουσική Ανάλυση

  • Εξοικείωση με τα δομικά στοιχεία της μουσικής και τις μουσικές φόρμες
  • Γνωριμία με διάφορα είδη μουσικής

Ø  Μουσικολογία-Αισθητική

  • Οργανογνωσία (εξοικείωση με τις πιο διαδεδομένες ομάδες οργάνων της Δυτικής Μουσικής καθώς και με παραδοσιακά όργανα)
  • Ιστορία κι Αισθητική (αναφορά και εξοικείωση μέσω της ακρόασης με τις διάφορες εποχές στην Ιστορία Μουσικής)
  • Γνωριμία με άλλες κουλτούρες και παραδοσιακά συστήματα

Ø  Εκτέλεση – Μουσική Πρακτική

  • Φωνητικά σύνολα
  • Σύνολα μουσικών οργάνων
  • Αυτοσχεδιασμός
  • Διαδραστική σχέση της μουσικής με τις άλλες τέχνες (θέατρο, χορός, εικαστικά)

Ø  Σύνθεση – Δημιουργία:

  • Σύνθεση μουσικής με απλή φόρμα
  • Σύνθεση τραγουδιού
  • Σύνθεση ηλεκτρονικού έργου με midi πρωτόκολλο
  • Χρήση εναλλακτικής σημειογραφίας
  • Δημιουργία διαθεματικών project

Ø  Μουσική Τεχνολογία:

  • Απλή χρήση λογισμικών επεξεργασίας μουσικού κειμένου
  • Απλή χρήση προγραμμάτων μουσικών ακολουθιών, επεξεργασίας- σύνθεσης ήχου (sequencers, audio editors)

Ιστοσελίδες Ανάρτησης των δράσεων όλων των παραπάνω αξόνων στο Π.Σ.Π.Θ.:

Α’ Γυμνασίου: http://www.nano-micro.gr/omilos/?page_id=341

Β’ Γυμνασίου: http://www.nano-micro.gr/omilos/?page_id=346

Γ’ Γυμνασίου: www.nano-micro.gr/omilos/?page_id=349

Α’ Λυκείου: http://www.nano-micro.gr/omilos/?page_id=352

Όμιλος Ορχήστρας & Φωνητικής Γυμνασίου-Λυκείου: www.nano-micro.gr/omilos/?page_id=319