Η ιδέα της σύνδεσης των μαθηματικών και της μουσικής γεννήθηκε στο πλαίσιο των μαθημάτων του Ομίλου Ορχήστρας του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Α.Π.Θ., με την καθοδήγηση, διδασκαλία και διεύθυνση της κας Πατιώ Μαρίας (καθηγήτριας Μουσικής), κατά τη σχολική χρονιά 2011-12, ενόψει της συμμετοχής του Ομίλου αυτού στην 4η Μαθηματική Εβδομάδα (7-11 Μαρτίου 2012 – «Μαθηματικές Διαδρομές και Αναζητήσεις») που διοργάνωσε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία-Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας.
Η εργασία αυτή αφορά στην ατονική μουσική ερμηνεία του άρρητου αριθμού π, στο πλαίσιο διαθεματικού μαθήματος μουσικής και μαθηματικών.
Η Μουσική αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, ίσως το πρώτο,
ποσοτικοποίησης ενός ποιοτικού φαινομένου μέσω των Μαθηματικών. Στην πειραματική αυτή ερμηνεία του άρρητου αριθμού π μέσω της μουσικής, στόχος ήταν η διεύρυνση της αντίληψης μαθηματικών και μουσικών εννοιών.
Από το σύνολο των άπειρων ψηφίων του π, χρησιμοποιήσαμε τα πρώτα 32 σημαντικά ψηφία. Η αντιστοίχηση των ψηφίων του αριθμού π με μουσικούς φθόγγους βασίστηκε στην ιδέα του μουσικού Michael John Blake ο οποίος δημιούργησε το pi song για την “pi day” (14 Μαρτίου) του 2011. Προκύπτει έτσι μια σειρά 32 μουσικών φθόγγων, η οποία δεν εμφανίζει καμία περιοδικότητα, με αποτέλεσμα τη δημιουργία «εντύπωσης ατονικότητας».
Η συνεργασία 13 μαθητών/τριών των τριών τάξεων του Γυμνασίου του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Α.Π.Θ. για την ανάλυση, σύνθεση και ενορχήστρωση, οδήγησε σε μια δική μας μουσική αποτύπωση και ερμηνεία του άρρητου αυτού αριθμού. Στην προσπάθεια οργάνωσης αυτού του μουσικού χάους, δεχθήκαμε νέους κανόνες/παραδοχές.
Το ηχητικό αποτέλεσμα είναι ένας διαφορετικός κόσμος ήχων, συνδυασμός του ευχάριστου, του διάφωνου και του παράξενου.
Η εργασία αυτή:
1. παρουσιάστηκε στο πλαίσιο των εργασιών της 4η Μαθηματικής Εβδομάδας
(7-11 Μαρτίου 2012 – «Μαθηματικές Διαδρομές και Αναζητήσεις») που διοργάνωσε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία – Παράρτημα Κεντρικής Μακεδονίας:
Πρόγραμμα Μαθηματικής Εβδομάδας 2012
Πρόσκληση Μαθηματικής Εβδομάδας 2012
2. δημοσιεύθηκε:
-
- στην εφημερίδα
στις 7/3/2012 με θέμα «Θεσσαλονικείς μαθητές ερμηνεύουν τον αριθμό π με μουσική» αφιερωμένου στη συγκεκριμένη καινοτόμο δράση του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Α.Π.Θ.
- στην ιστοσελίδα
στις 26/3/2012
- στην ιστοσελίδα
- στην εφημερίδα
3. Η δράση αυτή κατατέθηκε στον διαγωνισμό με τίτλο:
«Θεσμός αριστείας και ανάδειξη καλών πρακτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση»
στους Άξονες Προτεραιότητας 1.2.& 3. – Οριζόντια Πράξη, του Επιχειρησιακού Πρόγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΤΠΕΘΠΑ, 2013
Κωδικός έργου: 7162
4. παρουσιάστηκε στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε το Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Α.Π.Θ. με θέμα: «Τα Νέα Προγράμματα Σπουδών του Γυμνασίου: Σκέψεις, εμπειρίες και διδακτικές προτάσεις βασισμένες στην πιλοτική εφαρμογή».
Αφίσα Ημερίδας ΠΠΣΠΘ
Πρόσκληση Ημερίδας ΠΠΣΠΘ
Η μουσική ερμηνεία του π από τα μέλη του Ομίλου Ορχήστρας του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης:
Μουσική διδασκαλία & διεύθυνση: Μαρία Πατιώ