2013,2014,2015,2016,2017,2018 «Τα ελληνικά μαθηματικά στη μουσική – Το μονόχορδο του Πυθαγόρα»

2013,2014,2015,2016,2017,2018 «Τα ελληνικά μαθηματικά στη μουσική – Το μονόχορδο του Πυθαγόρα»

Πειραματική εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών – Διαθεματική διδασκαλία – Βιωματικό εργαστήριο

Τίτλος: «Τα ελληνικά μαθηματικά στη μουσική – Το μονόχορδο του Πυθαγόρα»

Τάξη: Α΄Λυκείου

Αντικείμενα:  Καλλιτεχνική παιδεία-Μουσική (μάθημα επιλογής), Μαθηματικά

Διάρκεια:  4-6 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικοί: Μαρία  Πατιώ-μουσικός, Μαρία Μποζέλου-μαθηματικός, Γεωργία Αλεξούδα-πληροφορικός

Αριθμός μαθητών: 11-16

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΕ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ

Πατιώ, Μ., Μποζέλου, Μ. & Αλεξούδα, Γ. (2017). Το μονόχορδο του Πυθαγόρα και η Πυθαγόρεια κλίμακα- Διαθεματικό διδακτικό σενάριο, Στο: Φ. Γούσιας (επιμ.), Πρακτικά του 4ου Συνεδρίου: «Νέος Παιδαγωγός», Αθήνα 1-2 Απριλίου 2017 (σ.σ. 2833-2842). Αθήνα: Νέος Παιδαγωγός (e-Book/pdf) ISBN: 978-618-82301-2-5. pdf

 

Στόχοι:

  • Να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τη σχέση μεταξύ της μουσικής και των μαθηματικών
  • Να γνωρίσουν τα κυριότερα σημεία της σκέψης και των θεωριών την Αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων που αφορούν στη μουσική και τα μαθηματικά
  • Να εκτιμήσουν την προσφορά των Αρχαίων Ελλήνων στην επιστημονική μελέτη της μουσικής
  • Να κατανοήσουν τη λειτουργία του μονόχορδου του Πυθαγόρα και να πειραματιστούν

Αποτελέσματα:

  • Οι μαθητές/τριες γνώρισαν τις βάσεις που έθεσε που έθεσε, πρώτος ο Πυθαγόρας, της επιστήμης της μουσικής, με μια επιστημονικά θεμελιωμένη θεωρία της μουσικής
  • Αντιλήφθηκαν την αλληλοδιείσδυση μουσικής και μαθηματικών
  • Κατανόησαν τη σχέση ανάμεσα στο μήκος των χορδών και στο ύψος του ήχου που δίνουν
  • Χρησιμοποίησαν μια χορδή έγχορδου οργάνου (π.χ. κιθάρας, λαούτου, κλπ) για να δημιουργήσουν το δικό τους αυτοσχέδιο μονόχορδο και να πειραματιστούν
  • Βρήκαν τις μαθηματικές σχέσεις των φθόγγων της κλίμακας και τις αποτύπωσαν σε λωρίδα χαρτιού που τοποθέτησαν κάτω από τη χορδή
  • Έπαιξαν γνωστές μελωδίες στα αυτοσχέδια μονόχορδα

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2013-2014

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-2015



Τα παιδιά παίζουν στο μονόχορδο που δημιούργησαν

 

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-2016


Τα παιδιά παίζουν στο μονόχορδο που δημιούργησαν

 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2016-2017

Κατά το σχολικό έτος 2016-2017 το διαθεματικό αυτό μάθημα Μουσικής και Μαθηματικών εμπλουτίστηκε με την αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών, με τη δημιουργία ηλεκτρονικού σταυρολέξου που βασίστηκε στις αποκτηθείσες γνώσεις και είναι ελεύθερα προσβάσιμο στο Διαδίκτυο.

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ

Τέλος, στο πλαίσιο του αναστοχασμού των εκπαιδευτικών, αξιοποιήθηκε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, το οποίο οι μαθητές/τριες απάντησαν ανώνυμα.

 Τα παιδιά παίζουν στα μονόχορδα που δημιούργησαν

Comments are closed.