2013-2014, 2017-2018 «Μινιμαλισμός – 2 δραστηριότητες»

2013-2014, 2017-2018 «Μινιμαλισμός – 2 δραστηριότητες»

Πειραματική εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών – Βιωματικό εργαστήριο

Τίτλος: «Μινιμαλισμός – 2 δραστηριότητες»

Τάξη: Α΄Λυκείου

Αντικείμενα:  Καλλιτεχνική παιδεία-Μουσική (μάθημα επιλογής)

Διάρκεια: Δεκέμβριος 2013-2 διδακτικές ώρες, Οκτώβριος 2017-2 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικός: Μαρία  Πατιώ

Αριθμός μαθητών/τριών: 11(σχ.έτος 2013-14), 13(σχ.έτος 2017-18)

 

Η μινιμαλιστική μουσική εμφανίστηκε αρχικά στην Αμερική, ως ένα παρακλάδι της Πειραματικής Μουσικής, ή αλλιώς Downtown, όπως την αποκαλούσαν στη δεκαετία του 1960. Βασίζεται στη λεγόμενη διατονική αρμονία  (αρμονία που χρησιμοποιεί μόνο σύμφωνες συγχορδίες), που χαρακτηρίζεται από στασιμότητα (δεν βασίζεται δηλαδή στον αρμονικό ρυθμό που προκύπτει από διαδοχές συγχορδιών), και που δίνει την εντύπωση ενός στατικού ισοκράτη, μιας έμμονης συνοδείας, η οποία δημιουργείται με την επανάληψη ή έστω με πολύ στοιχειώδη και σταδιακό μετασχηματισμό μουσικών φράσεων (phrases), μοτίβων (motifs), στολιδιών (figures) και κυττάρων (cells).

1η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Ο Στηβ Ράϊχ έγραψε το κομμάτι «Music for  Pieces of Wood» ( Μουσική για τεμάχια ξύλου) το 1973. Τα ρυθμικά του σχήματα βασίζονται σε μέτρα 3/4, 4/4, 6/4. Είναι ένα παράδειγμα δημιουργίας ενός αποτελέσματος με ενδιαφέρον, χρησιμοποιώντας στοιχειώδη υλικά.

Προετοιμασία στην τάξη:

  • Παρουσιάζουμε τα κοινωνικοπολιτικά φαινόμενα, τομές στη φυσική και ψυχολογικές θεωρίες που οδήγησαν στη δημιουργία της μινιμαλιστικής μουσικής
  • ακούμε παραδείγματα, έτσι ώστε, οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν τη μετάβαση από την κλασική στην εξπρεσιονιστική μελωδία και τη σταδιακή ρήξη με την τονικότητα
  • παρουσιάζουμε τις κύριες τάσεις-ρεύματα στη σύγχρονη μουσική με ακουστικά παραδείγματα και, σε αντιστοιχία με άλλες τέχνες, με οπτικό υλικό
  • αρχίζουμε χτυπώντας με παλαμάκια μέτρα των 3/4, 4/4, 6/4, (αρχικά όλοι μαζί και στη συνέχεια κατά ομάδες ), χτυπώντας μόνο το ισχυρό από κάθε μέτρο
  • όταν οι μαθητές/τριες σταθεροποιήσουν αυτά τα σχήματα, προχωράμε σε πιο σύνθετα

Μουσική εκτέλεση στην τάξη:

  • χρησιμοποιούμε όλα τα ξύλινα όργανα της τάξης
  • τα σύνθετα σχήματα γίνονται από μισά, τέταρτα, όγδοα και τις αντίστοιχες παύσεις
  • μαγνητοφωνούμε τις εκτελέσεις και τις αξιολογούμε
  • ακούμε το κομμάτι όπως το έχει γράψει ο συνθέτης

2013 – 2014

Μια από τις ηχογραφημένες προσπάθειες των μαθητών/τριών:

2017-2018

Μια από τις ηχογραφημένες προσπάθειες των μαθητών/τριών:

 

 

2η ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Δίδεται στους/στις μαθητές/τριες το παρακάτω θέμα:

  • Άσκηση σε 1 ομάδα (εξάσκηση με loops -στα μελωδικά και ρυθμικά όργανα της τάξης)
  • Άσκηση σε 1 ομάδα (Επιτάχυνση)
  • Άσκηση σε 1 ομάδα (Επιβράδυνση)
  • Άσκηση σε 2 ομάδες – αντιστικτική υφή (1η ομάδα: Επιτάχυνση, 2η ομάδα:Επιβράδυνση)
  • Άσκηση σε 2 ομάδες – αντιστικτική υφή (1η ομάδα: loops του αρχικού μοτίβου, 2η ομάδα: παύση τετάρτου στο τέλος κάθε μέτρου του αρχικού μοτίβου)
  • Ανάμιξη ασκήσεων και ηχογράφηση

2017-2018

Μια από τις ηχογραφημένες προσπάθειες των μαθητών/τριών:

Comments are closed.