Τίτλος: «Η μουσική και η εικόνα ως μέρος των στίχων του χαϊκού»
Τάξη: β΄ Γυμνασίου, τμήμα Μουσικής
Αντικείμενα: Μουσική, Νεοελληνική Λογοτεχνία, Εικαστικά, Τ.Π.Ε.
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
Εκπαιδευτικός: Μαρία Πατιώ
Αριθμός μαθητών: 26 (Σχολικό έτος 2019-20)
Το διδακτικό σενάριο με τίτλο «Η μουσική και η εικόνα ως μέρος των στίχων του χαϊκού» εφαρμόστηκε (27 Απριλίου-8 Μαΐου 2020) στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Ενιαίο Σχολείο) με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας Webex, σε συνδυασμό με ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας moodle/e-class του Π.Σ.Π.Θ.
Συμμετείχαν συνολικά 52 μαθητές/τριες της Β’ Γυμνασίου και η εφαρμογή του διδακτικού σεναρίου ήταν σύμφωνη με τον σχεδιασμό και τους στόχους του.
Ωρολόγιο πρόγραμμα Π.Σ.Π.Θ. σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας
1η διδακτική ώρα
Δραστηριότητα 1 (Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας Webex με χρήση της λειτουργίας Share Content) – (5 λεπτά)
- Ακρόαση-θέαση από το διαδίκτυο (με χρήση της λειτουργίας Share Content) 2 επιλεγμένων βίντεο με σκοπό να κατανοηθεί η έννοια της μουσικής επένδυσης και και δημιουργίας οπτικοακουστικού προϊόντος με θέμα το χαϊκού:
- Σεφέρης 16 χαϊκού
- Matsuo Basho – Frog Haiku
Δραστηριότητα 2 – (20 λεπτά)
Εργασία σε ομάδες των 2-3 ατόμων (μέσω συζήτησης, ανά ομάδα, στο viber-team του τμήματος). Κάθε ομάδα:
- συζητά και συναποφασίζει το θέμα του δικού της χαϊκού (θέμα την φύση ή τις εποχές ή τα χρώματα ή τις αντιθέσεις)
- γράφει τους στίχους του χαϊκού της (μεταφόρτωση αρχείου Word στο Google Drive και συνεργατική επεξεργασία του)
- κάνει αυτό το αρχείο word σε «κοινή χρήση» με τον/την εκπαιδευτικό μουσικής
Print screens από την διδακτική διαδικασία
Δραστηριότητα 3 – (15 λεπτά)
Αξιοποίηση του εργαλείου Pinterest:
- Οι μαθητές/τριες, εργαζόμενοι/ες σε ομάδες των 2-3 ατόμων (ίδιες με εκείνες της Δραστηριότητας 2) δημιουργούν στο εργαλείο αναζήτησης εικόνων Pinterest έναν ομαδικό πίνακα – για κάθε ομάδα – στον οποίο μπορούν να προσθέτουν περιεχόμενο όλοι/ες οι χρήστες της ομάδας, πληκτρολογώντας στη γραμμή αναζήτησης λέξεις-κλειδιά, σχετικές με το θέμα του χαϊκού τους.
- Κάθε ομάδα παρουσιάζει τον ομαδικό πίνακά της στην ολομέλεια της τάξης (με χρήση της λειτουργίας Presenter & Share Content)
printscreens από παρουσιάσεις PINTEREST board
Οι δραστηριότητες αυτής της διδακτικής ώρας ολοκληρώθηκαν με ασύγχρονο τρόπο (μέσω της πλατφόρμας e-class και την υπηρεσία google drive, με βάση το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ που έχει αναρτήσει ο/η εκπαιδευτικός μουσικής στην πλατφόρμα e-class) :
Print screens από την ανάθεση Φύλλων Εργασίαςστην e-class του Π.Σ.Π.Θ.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
2η διδακτική ώρα
Δραστηριότητα 5
- (20 λεπτά) Παρουσίαση του video κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης (σε ρόλο presenter και με χρήση της λειτουργίας Share)
- (20 λεπτά) Aξιολόγηση, και συζήτηση όσον αφορά την εμπειρία της εκπόνησής του. Ο/Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει και συντονίζει τη διάδραση μεταξύ των μελών των ομάδων
- Τέλος, τα οπτικοακουστικά προϊόντα αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα του σχολείου.
video των ομάδων
Θέμα haiku: Άνοιξη
Θέμα haiku: Η ομορφιά των αντιθέσεων
Θέμα haiku: Χειμώνας
Θέμα haiku: Καλοκαίρι
Θέμα haiku: Φθινόπωρο