Τίτλος: «Αν το ζωγραφικό έργο Blue II του Joan Miró ήταν μουσική πως θα ακουγόταν;»
Τάξη: Α΄Λυκείου, τμήμα Καλλιτεχνικής Παιδείας-Μουσική
Αντικείμενα: Μουσική, Εικαστικά, Τ.Π.Ε.
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
Εκπαιδευτικός: Μαρία Πατιώ
Αριθμός μαθητών: 15 (Σχολικό έτος 2019-20)
Το διδακτικό σενάριο με τίτλο «Αν το ζωγραφικό έργο Blue II του Joan Miró ήταν μουσική πως θα ακουγόταν;» εφαρμόστηκε (30 Μαρτίου-6 Απριλίου 2020) στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Ενιαίο Σχολείο) με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας Webex, σε συνδυασμό με ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας moodle/e-class του Π.Σ.Π.Θ.
Ωρολόγιο πρόγραμμα Π.Σ.Π.Θ. σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας
1η διδακτική ώρα
Δραστηριότητα 1 (με χρήση της λειτουργίας Share) – (5 λεπτά)
«Αν ο πίνακας ζωντάνευε, ποια μουσική θα ακουγόταν;» Οι μαθητές/τριες παρατηρούν πίνακες ζωγραφικής και ακούν επιλεγμένα μουσικά κομμάτια. Προσπαθούν να αντιστοιχίσουν κάθε πίνακα με ένα μουσικό κομμάτι, με βάση τα μουσικά όργανα που απεικονίζει ή το είδος της μουσικής στο οποίο παραπέμπει η εικονιζόμενη σκηνή.
Δραστηριότητα 2 (με χρήση της λειτουργίας Share) – (5 λεπτά)
- Προβολή του εικαστικού έργου Blue II του Joan Miró
- Καταιγισμός ιδεών για τρόπους ηχοποίησης της εικόνας
(image sonification) στην ολομέλεια της τάξης (δίδεται ο λόγος σε κάθε μαθητή/τρια που «σηκώνει χέρι»)
Δραστηριότητα 3 (5 λεπτά)
Αξιοποίηση της εφαρμογής Kandinsky
- Οι μαθητές/τριες πειραματίζονται σχεδιάζοντας (σε ελεύθερη απόδοση) το έργο Blue II του Joan Miró
- Παρουσιάζουν τον πειραματισμό τους στην ολομέλεια της τάξης (με χρήση της λειτουργίας Presenter & Share)
Print screens από την διδακτική διαδικασία
Δραστηριότητα 4 (5 λεπτά)
Εργασία σε 3 ομάδες (συζήτηση ανά ομάδα στο messenger -team ή στο viber-team) :
- 1η ομάδα-ηχητική απόδοση του μπλε στοιχείου του πίνακα
- 2η ομάδα – ηχητική απόδοση της δυναμικής κόκκινης γραμμής του πίνακα
- 3η ομάδα – η ηχητική απόδοση του μαύρων κουκίδων του πίνακα.
Δραστηριότητα 5 (10 λεπτά)
Παρουσίαση των αποφάσεων κάθε ομάδας στην
ολομέλεια της τάξης (δίδεται ο λόγος σε 1 μαθητή/τρια κάθε ομάδας που
παίρνει τον λόγο).
Η εργασία ολοκληρώθηκε με ασύγχρονο τρόπο (μέσω της πλατφόρμας e–class και την υπηρεσία gmail):
Με βάση το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 (που έχει αναρτήσει ο/η εκπαιδευτικός μουσικής στην πλατφόρμα e-class) κάθε ομάδα ηχογραφεί τους επιλεγμένους ήχους/μελωδίες, τους επεξεργάζεται με χρήση του Audacity και ανεβάζει αυτό το αρχείο στο google drive και το κάνει σε «κοινή χρήση» με τον/την εκπαιδευτικό μουσικής.
Δραστηριότητα 6 (10 λεπτά)
Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης (καταιγισμός ιδεών – δίδεται ο λόγος σε κάθε μαθητή/τρια που «σηκώνει χέρι») που αφορά στην ενορχήστρωση των 3 ηχητικών αρχείων που προέκυψαν από τις 3 ομάδες: η συζήτηση αφορά την «φορά» με την οποία προτείνεται να γίνει η «ηχητική ανάγνωση» του εικαστικού έργου.
Η εργασία αυτή ολοκληρώθηκε με ασύγχρονο τρόπο (μέσω της πλατφόρμας e–class και της υπηρεσίας google drive):
Κάθε ομάδα:
-
-
- παραλαμβάνει από τον/την εκπαιδευτικό, μέσω της πλατφόρμας e-class το ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 και ακολουθεί τις οδηγίες του/της
- παραλαμβάνει από τον/την εκπαιδευτικό, μέσω του google drive, 4 αρχεία: τις ηχογραφήσεις όλων των ομάδων (3 αρχεία mp3) και το εικαστικό έργο Blue II του Joan Miró (1 αρχείο jpg)
- καλείται να δημιουργήσει οπτικοακουστικό προϊόν, επεξεργαζόμενη ήχους και εικόνα. Αυτή η δραστηριότητα γίνεται με τη χρήση της εφαρμογής wevideo.
Print screens από την ανάθεση Φύλλων Εργασίας στην e-class του Π.Σ.Π.Θ.
2η διδακτική ώρα
Δραστηριότητα 7 (10 λεπτά)Παρουσίαση της επιλεγμένης ηχογράφησης κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης (σε ρόλο presenter και με χρήση της λειτουργίας Share):
-
-
-
-
-
-
- 1η ομάδα-ηχητική απόδοση του μπλε στοιχείου του πίνακα
- 2η ομάδα – ηχητική απόδοση της δυναμικής κόκκινης γραμμής του πίνακα
- 3η ομάδα -ηχητική απόδοση των μαύρων κουκίδων του πίνακα.
Δραστηριότητα 8
-
- (15 λεπτά) Παρουσίαση του video κάθε
ομάδας στην ολομέλεια της τάξης (σε ρόλο presenter και με χρήση της λειτουργίας Share) - (15 λεπτά) Aξιολόγηση, και συζήτηση όσον αφορά την εμπειρία της εκπόνησής του. Ο/Η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει και συντονίζει τη διάδραση μεταξύ των μελών των ομάδων
- Τέλος, το οπτικοακουστικό προϊόν αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου.
-
Print screens από την παρουσίαση του video στην ολομέλεια της τάξης
-
-
Η δραστηριότητα αυτή ολοκληρώθηκε με ασύγχρονο τρόπο (μέσω της υπηρεσίας google forms):
Οι μαθητές/τριες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο ανατροφοδότησης.
-
-
-